2010年6月30日 星期三

A letter from VS Chang

Dear Chief & colleagues:

 

    I ran my check-in procedures and met my lab boss today. As a new comer, I needed security exam before entering NIH, similar to that at the airport. NIH has a big campus, 27 institutes, and many many buildings and trees, similar to a big American university.

 

    My lab is Neurobiology, Neuroregeneration & Retinal Repair Lab (NNRL) at the National Eye Institute. My boss is an Indian with a kind smile. He lead me to go through the lab and introduced me to everyone one by one. I'm amazed that this lab has 55 people, consisting of official NIH employees, post-doc, MD PHD, and students. They came from various countries, including China, Korea, Japan (a male Tokyo ophthalmologist), Thailand, India, Poland,  Netherland, Russia, a female neurosurgeon, and so on. However, perhaps I'm the first of the lab from Taiwan. This lab is much bigger, compared to any NCKU lab, and can be divided into three or four branches or groups. Every bench is clean and is not crowded. Every worker, including I, has a seat and table in the lab, a desk computer, and a bench.

 

    It seems that my first job is to do subretinal transplantation of gene-modified stem cells. Two researchers will discuss with me tomorrow.

 

    I currently lives a temporary room at a house in Rockville City, neighboring to Bethesda City, which is the location of NIH. I need to walk 20 mins to the station, take the subway for 20 mins, and walk 20 mins to the lab. My wife and 2 younger children are now at my friend in Deleware State, 2 hours away from here. My first son is now at my brother in law in New Jersey State, 4 hours away. I'm finding a suitable house rental for my whole family and hope to settle down before semester. We saw a beautiful house (USD 620,000), but the rent is USD 2,400 per month (= NTD 75,000/month). Everything is expensive here: bread and other food are twice than in Taiwan, health & car insurances are 4 times higher. Only oil, coke and car may be cheaper.

 

    It's a totally new life, new job, new thinking and new style. I can not totally understand English that people say, can not totally figure out the money card of subway, and do not know most of the lab work. I'll stay here for 100 weeks and hope to achieve some wonderful experiences and results before coming back.

 

    I already opened an account in Skype, and created a Facebook with my Chinese name and probably will post my photos some day after. You can not imagine that the sunset here is 20:30 and the weather is as hot as in Tainan. But there are trees, wood, small animals and birds everywhere. I saw a racoon 浣熊 at night, a wild rabbit and many squirrels. I was told that deer and fox would appear at the back wood if I would decide that beautiful house.

 

    See you soon.

 

Sincerely,

Yi-Sheng Chang

2010年6月29日 星期二

小桔子受傷咧




今天抱起小桔子玩耍的時候,
赫然發現他的左後腳的腳底好像受傷了?!

仔細一看,果真沒錯!!!
依我小小的醫理判斷,
可能已經一兩個禮拜,
而且可能有東西卡在裡頭,
因為旁邊的組織都發紅發腫,
給他壓壓,
桔子痛得哇哇叫。

當機立斷我CALL了狐狸,
一起帶他又去獸醫院。

今天又換個獸醫師,
但依舊是溫柔的女醫師。

他先看看腳底,
也是懷疑,
見他就拿起 Kelly Forceps把結痂的地方抓掉,
然後繼續用針頭把foreign body挑出來。

接著細心的噴噴消毒劑,上優碘,
包紮起來。

然後小桔子就要這樣忍受個一兩天,
看他跳阿跳甩阿甩真不忍心,
但是...
為了你好,你還是乖乖忍耐兩天喔!寶貝~~~







歷史性的一刻




雖然我已經不迷網球好一陣子了,
但是大滿貫賽事還是會關心。

想說今年我的愛Andy Roddick已經順利闖關,
沒想到遇到台灣代表盧彥勳~~~
那......
只好破例為LU加油囉~~~抱歉啦~小安安!

真是場精采比賽。

這樣的開心之情真是久久不能平復。

當台灣終於有人可以在政治以外的場合,
尤其是運動場上發光發熱的時候,
是不是除了祝福以外,
也要想到如何永續經營呢?


相關連結請看

美國雅虎
美國人跌破眼鏡

2010年6月28日 星期一

2010少見的網誌文

礙於近來沒有去吃喜酒,
也沒有快樂出遊,
照片數量就這樣狂下降,
只有天天在家裡拍小桔子,
跟小桔子玩耍等等"宅"遊戲了。

所以最多的是小桔的相片。
瞧他多會擺POSE....




不過大多數時間他在家是這樣的......



然後奇怪的是,
五月份我都沒甚麼印象,
六月就這樣也快過去了?!

只記得六月是倒數時間,
我請假了...準備考試,
但是之前還是有到新門診看一次唷!!!

新的二診~~~


新的眼科門面~


新的初診區~~


阿媚~大家的好朋友~~~



對!這就是我們主任~~令人敬愛的主任喔~~~


大家合照是一定不能少的:


之後我就宅在家裡了。


也不全然,生活中還是很多小小雜事需要處理。

例如,
新醫院的工作面試、體檢,
環境介紹之類的....都在這期間慢慢的進行。


昨天很悶就跑出去走走。
不過也沒走遠,
就在民權路上的"公會堂"也就是所謂的"吳園"晃晃~

才發現裡面好多小朋友情侶們,
原來那是個約會好地點?!


古色古香,雖然會一直有華威影城爆米花的味道飄來......


裡面有一大塊草皮很好躺的樣子喔~~~


就是這棟建築物..有眼熟嗎各位?



最後奉上與攝影師的合照,
草草結束這篇無主題的網誌...




相片看這裡:
Album 01
還有這裡:
Album 02

2010金曲獎頒獎典禮 林俊傑表演



2010金曲獎個人覺得最好的一段表演節目~~~

2010年5月2日 星期日

四月月刊?!

這網誌變成月刊,
情何以堪啊?

四月份做了甚麼呢?

因為月初本來打算前往日本稍錢賞櫻花,
結果沒去成,
改成去墾丁灑錢作大爺,
一直狂刷卡狂吃的結果...
就是體重計很過份的一直上升,
根本沒有下降的空間。

艷陽下托斯卡尼:
(終於讓我住到囉)



春吶春浪過後,墾丁很像荒城,等待六月後的人潮:




大粗腿大臉鬼不出來嚇人了。
給大家看看怎麼吃的這麼肥:









就是這樣短短兩三天內體重直線上升好多好多,
肚子上那一圈怎麼樣也不消。
好沮喪......


過了幾天以後,
因為慶祝妹妹高分考過國考,
跑去香格里拉慶祝....
又是肥胖的開始。

突然發現香格里拉的BUFFET沒啥好吃耶:



下面這位苦主一直說很不好吃:





又過了幾天後,
喜歡美食的ENT各位醫師們,
邀我們前往德安百貨聚餐。

想說真的沒有去過那家火鍋店,
所以還是很開心的答應了。
(所以你看我四月肥不肥?!)



正妹一枚給大家欣賞:


不是我再說,
上面那鍋正妹超有氣質的。


您看看您看看,
這樣子體重怎麼可能降的下來呢?


小桔你說是不是啊???


小桔:"好吃好吃~~~"
(不負責配音中)


相簿連結請看
愛吃相簿
小桔專屬相簿

2010年4月21日 星期三

又失去耐性 檢討中

今天因為種種因素,
不小心在電話裡又出現沒耐性的語氣,
我想對方應該很傻眼,
心裡暗X:"這CR怎麼這麼沒水準?"

苦衷大家都有,
請別逼迫別人。

另外想到那個某某VIP病人。

他家屬的行為讓我覺得是種狂妄的VIP,
不值得令人尊敬。


第一次看到病人的時候在加護病房,
不過很奇怪,
非會客時間旁邊竟然也有家屬?!
問了問護士,
護士的眼神很飄渺,
意思告訴我:"就是這樣子,直接去看就好。"

然後病人的家屬之口氣,
就是長年高高在上,
無法仔細聆聽他人的告知般,
解釋一句都還沒有結束,
她就急忙要打斷,
敘述她已經非常了解,闡述她的想法。

病人很可憐是真的,
車禍腦傷,
住院超級久。
可是這也是意外吧?
為什麼家屬可以24小時來去自如的進出ICU?
一整個沒有無菌和尊重專業的概念。

好不容易轉到了一般病房了,
立刻馬上又要請本來有問題的科別再看。

這回很不幸又是我看。

去了繼續耐著性子解釋,
不過似乎不是長袍無法讓人信服,
我依舊這樣被質疑著。

其實同樣的講法我相信家屬也聽很多遍,
但是我提出了比較aggressive的想法,
立刻被家屬給軟性回絕。
因此我也不多說甚麼,
只希望那角膜不要某天真的就這樣破了跑來急診。


然後終於這位病人明天要出院了,
已經不知道換了幾位住院醫師,
今天又收到電話請我再去看。

很不幸今天上刀出來的時候已經下午快4點,
只好明天再去參訪這位重量級VIP和他的母親。

附帶一提,
那天令我印象深刻的不是他們住的豪華超貴VIP病房,
而是...
家屬們把私人物品幾乎全部帶來病房,
一堆水果堆在平時醫護人員洗手的洗手台,
看完病人我想洗個手,
卻沒有地方可以用。

唉~
偏偏這樣的是重量級VIP哪!